Skip to main content
padlock icon - secure page this page is secure

Open Access De queeste van de menswetenschappen

Download Article:
 Download
(PDF 1,357.4 kb)
 
De academisering van het hoger kunstonderwijs leidde het afgelopen decennium tot stevige discussies over hoe onderzoek in de kunsten eruit moest zien. Niet zelden waren het de universiteiten die de richting aanwezen. Met dit essay houden de auteurs een pleidooi voor de autonomie van de kunstenaar in de ontwikkeling van zijn of haar onderzoeksvragen en methodes, en bij uitbreiding de autonomie van de wetenschapper. De humane wetenschappen staan immers onder druk van de kwantitatieve evaluatiemodellen van de exacte wetenschappen. Kunnen wetenschappers inspiratie halen uit de recente ontwikkelingen binnen het onderzoek in de kunsten en zo de tendens om onderzoek te legitimeren met harde cijfers keren?

The academization of higher education in the past decade has led to intense discussions about what research in the arts should look like. Not infrequently it has been the universities that have set the tone. In this essay the authors make a plea for the autonomy of artist in the development of his or her research questions and methods, and by extension the autonomy of the scientist. The humanities are subject to the pressure of the quantitative evaluation models of the exact sciences. Could scientists find inspiration from the recent developments in research in the arts and thus reverse the trend in which research is legitimized by figures alone?
No References for this article.
No Supplementary Data.
No Article Media
No Metrics

Keywords: Bologna Declaration; academization of education in the arts; humanities; research in the arts

Document Type: Research Article

Publication date: March 30, 2018

More about this publication?
  • FORUM+ wordt uitgegeven door het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, in samenwerking met de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen). Het tijdschrift, dat drie keer per jaar verschijnt (maart, juni, november), is de opvolger van het vroegere conservatoriumtijdschrift Forum, Tijdschrift over Onderwijs en Podiumkunsten.

    FORUM+ houdt aldus het midden tussen een academisch tijdschrift en een culturele periodiek. Het tijdschrift biedt ruimte voor wetenschappelijke artikelen, artistieke teksten en beschouwende essays. De redactie staat ook open voor beeldende formats. Op die manier willen we een platform bieden voor de veelheid aan vormen waarin artistiek onderzoek vandaag uitdrukking vindt. Verder bevat FORUM+ diepgravende recensies over boeken, cd’s, dvd’s, kunsttentoonstellingen, toneel-, opera- en dansvoorstellingen, en een erfgoedrubriek, ‘Ex Libris’, over de rijke bibliotheekcollectie van het Antwerpse Conservatorium.

  • Editorial Board
  • Information for Authors
  • Ingenta Connect is not responsible for the content or availability of external websites
  • Access Key
  • Free content
  • Partial Free content
  • New content
  • Open access content
  • Partial Open access content
  • Subscribed content
  • Partial Subscribed content
  • Free trial content
Cookie Policy
X
Cookie Policy
Ingenta Connect website makes use of cookies so as to keep track of data that you have filled in. I am Happy with this Find out more