Skip to main content

News coverage of the 2010 Iraqi general elections

Buy Article:

$14.00 + tax (Refund Policy)

This study investigates the tone of election news coverage in the evening newscasts of four Iraqi satellite TV channels: Iraqia (government-run), Furat (Shiite), Hurria (Kurdish) and Baghdad (Sunni) for two weeks leading up to the general election. A total sample of 56 evening newscasts containing 857 news stories that were related to the election was analysed. Although all channels claimed to be addressing all Iraqis and to be following the principles of professional journalism, the evidence presented here argues that all four channels disregarded professional news values. Even the state-run al-Iraqia channel, that is supposed to be independent, showed preferences for some topics over others.

Keywords: 2010 Iraqi elections; Arab media; Iraqi TV-channels; Iraqi media; partisan channels

Document Type: Research Article

Affiliations: 1: Erasmus University Rotterdam 2: University of Leicester

Publication date: March 1, 2013

More about this publication?
  • The emergence of satellite TV, the internet and digital technology have dramatically changed the way audiences receive information and interact with the media. The sudden success of Al-Jazeera and other Arab broadcasters have altered the way the Arab world narrates itself and reports news from the region to the rest of the world. The journal aims to lead the debate about these emerging rapid changes in media and society in Arab and Muslim parts of the world.
  • Editorial Board
  • Information for Authors
  • Subscribe to this Title
  • Intellect Books page
  • Ingenta Connect is not responsible for the content or availability of external websites
  • Access Key
  • Free content
  • Partial Free content
  • New content
  • Open access content
  • Partial Open access content
  • Subscribed content
  • Partial Subscribed content
  • Free trial content