Skip to main content
padlock icon - secure page this page is secure

Epidemiology, treatment and outcome of candidemia: a five-year review at three Canadian hospitals

: Epidemiologie, Behandlung und ausgang von Candidämien: Eine Fünfjahresübersicht an drei kanadischen Hospitälern

Buy Article:

$52.00 + tax (Refund Policy)

Summary. 

To determine treatment regimens and epidemiological patterns in the occurrence of candidemia, a review of cases occurring from 1992 to 1996 in three large Canadian hospitals, University of Alberta Hospital (UAH) and Royal Alexandra Hospital (RAH), Edmonton, and Foothills Medical Center (FMC), Calgary, was carried out. Cases were detected by reviewing microbiology laboratory records. There were 202 cases in all (UAH 104, FMC 70, RAH 28). For the five study years the candidemia rate was 4.5/10 000 discharges (UAH 7.6, FMC 4.9, and RAH 1.7; P < 0.05 for all interhospital comparisons). The rate remained stable between 1992 and 1995 but rose dramatically in 1996 to 7.6/10 000 (P < 0.01 compared to 1995) as a result of increases at UAH and RAH. Of the 208 species identified, Candida albicans accounted for 135 (65%). During hospitalization 93 (46%) patients died. Species did not influence outcome. Antifungal treatment with fluconazole alone was given to 14% of patients, and increased in frequency throughout the study. No antifungal therapy was given to 47 patients (23%). This group had a much higher mortality (68%) than those who received treatment (39% P < 0.01). Twenty of the untreated patients had already died by the time the blood culture had been reported as growing a yeast. Candidemia rates vary significantly between hospitals and increased in some but not all over the five study years. As many patients with candidemia will have died by the time laboratory diagnosis is made, presumptive antifungal therapy in high-risk patients may be necessary if outcome is to be improved.

German
Zusammenfassung. 

Um epidemiologische Muster zu erkennen und Behandlungsmethoden zu optimieren, wurden die Candidämiefälle in der Zeit von 1992 bis 1996 in drei großen kanadischen Kliniken analysiert: University of Alberta Hospital (UAH) Royal Alexander Hospital (RAH), Edmonton und Foothills Medical Center (FMC), Calgary. Es wurden die archivierten mikrobiologischen Laborbefunde ausgewertet, insgesamt 202 Fälle (UAH 104, FMC 70, RAH 28). Im 5-Jahreszeitraum betrug die Candidämierate 4.5/10 000 Entlassungen (UAH 7.6, FMC 4.9, RAH 1.7, P < 0.05 für den Interklinikvergleich). Die Rate blieb zwischen 1992 und 1995 stabil, stieg aber im Jahr 1996 auf 7.6/10 000 (P < 0.01 im Vergleich zu 1995) infolge der Zunahme im UAH und RAH. Unter den 208 identifizierten Isolaten waren 135 Candida albicans (65%). Während der Hospitalisierung verstarben 93 Patienten (46%). Die Erregerart hatte keinen Einfluß auf den Krankheitsausgang. Fluconazol allein wurde 14% der Patienten verabreicht, die Verordnungshäufigkeit stieg während der Studie an. Keine antimykotische Therapie wurde 47 Patienten verordnet (23%). Diese Gruppe hatte eine wesentlich höhere Mortalität, nämlich 68%, im Vergleich zu der behandelten mit 39% (P < 0.01). 20 der nichtbehandelten Patienten waren schon zu dem Zeitpunkt verstorben, als der Befund ‘Hefewachstum’ aus der Blutkultur erhoben wurde. Die Candidämieraten unterschieden sich signifikant zwischen den Kliniken und stiegen in einigen, aber nicht allen im 5-Jahreszeitraum an. Da viele Patienten bereits während des Zeitraumes der Labordiagnostik verstarben, erscheint bei Hochrisikopatienten eine empirische Frühtherapie unabdingbar, wenn der Krankheitsausgang optimiert werden soll.
No References
No Citations
No Supplementary Data
No Article Media
No Metrics

Keywords: Canada; Candidemia; Candidämie; Epidemiologie; Kanada; epidemiology

Document Type: Research Article

Affiliations: 1: Foothills Medical Centre, 2: University of Alberta Hospital, and 3: Royal Alexandra Hospital, Alberta, Canada.

Publication date: June 1, 2002

  • Access Key
  • Free content
  • Partial Free content
  • New content
  • Open access content
  • Partial Open access content
  • Subscribed content
  • Partial Subscribed content
  • Free trial content
Cookie Policy
X
Cookie Policy
Ingenta Connect website makes use of cookies so as to keep track of data that you have filled in. I am Happy with this Find out more