Dropout behavior in inpatient psychosomatic rehabilitation: How and when do inpatients terminate psychotherapy?
Behandlungsabbrüche in der stationären psychosomatischen Rehabilitation: Auf welche Art und wann beenden Patienten vorzeitig eine stationäre Psychotherapie?

Authors: Zwerenz, Rüdiger1; Knickenberg, Rudolf J.2; Beutel, Manfred E.1

Source: Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Volume 54, Number 3, August 2008 , pp. 241-262(22)

Publisher: Vandenhoeck & Ruprecht

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Abstract:

Despite its clinical and health economic importance, only few studies have analyzed the problem of dropout behavior from treatment in psychosomatic medicine and psychotherapy. For quality-assurance purposes and in light of limited resources in our medical system, it is important to identify future dropouts and to intervene appropriately during ongoing inpatient treatment. In a representative sample taken from inpatient psychosomatic rehabilitation, we evaluated the prevalence of dropout behavior as well as characteristics of patients who drop out compared to patients who complete the treatment regularly.

Objectives: Data of 2059 inpatients from the Psychosomatic Hospital Bad Neustadt/Saale were analyzed as to rates and dates of dropout and other patient characteristics.

Results: Overall 15.7 % of the patients dropped out of inpatient psychosomatic rehabilitation after a mean treatment duration of 28 days. Patients who dropped out tended to be younger, reported less distress, were less motivated, and had been diagnosed less often with an affective disorder as main diagnosis. Compared with patients who completed therapy regularly, they also profited less from both self- as well as external assessment of symptom change. It was shown that it is useful to differentiate the method and time of dropout.

Conclusions: A differentiation of dropout characteristics is important for developing interventions to reduce dropout rates.

German
Hintergrund und Fragestellung: Trotz der klinischen und gesundheitsökonomischen Bedeutung gibt es noch nicht genügend Studien, die sich mit dem Problem des Behandlungsabbruchs in der Psychosomatischen Medizin und Psychotherapie befassen. Unter Aspekten der Qualitätssicherung und Ressourcenknappheit in unserem Gesundheitssystem ist es wünschenswert, frühzeitig potenzielle Abbrecher zu identifizieren um entsprechend in der Behandlung reagieren zu können. An einer für die psychosomatische Rehabilitation repräsentativen Stichprobe soll untersucht werden, wie hoch der Anteil der Behandlungsabbrüche ist und durch welche Merkmale sich Abbrecher von Patienten, die regulär die Behandlung beenden, unterscheiden.

Methode: Anhand der Basisdokumentation der Psychosomatischen Klinik Bad Neustadt/Saale wurden die Angaben von 2059 Patienten der stationären psychosomatischen Rehabilitation hinsichtlich der Abbruchquoten, Zeitpunkte und verschiedener Personenmerkmale analysiert.

Ergebnisse: Die Behandlung wurde von 15.7 % der Patienten im Mittel nach 28 Tagen vorzeitig beendet. Abbrecher waren jünger, weniger belastet, weniger motiviert und hatten seltener eine affektive Störung als Hauptdiagnose. Verglichen mit Patienten, die regulär die Behandlung beendet haben, profitierten sie sowohl im Selbst- als auch Fremdurteil weniger von der Behandlung. Es erwies sich als nützlich, nach Form und Zeitpunkt der Entlassung zu unterteilen.

Diskussion: Die Differenzierung der Abbrecher nach Entlassungsform und Zeitpunkt ist hilfreich, um gezielte Interventionen zur Verminderung von Abbruchraten entwickeln zu können.

Keywords: INPATIENT PSYCHOSOMATIC REHABILITATION; DROPOUT OF TREATMENT; PSYCHOTHERAPY OUTCOME

Document Type: Research article

Affiliations: 1: Klinik und Poliklinik für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie der Johannes Gutenberg-Universität Mainz 2: Psychosomatische Klinik Bad Neustadt/Saale

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